Twaalf denkfouten die we vaak maken (Cognitive biases)
Een leuk artikel over twaalf ‘cognitive biases’ (cognitieve vooroordelen of denkfouten) die ervoor zorgen dat we vaak irrationeel handelen.
Een opsomming van de biases die besproken worden:
- Confirmation Bias
Waarom we het zo graag eens zijn met mensen die gelijke denkbeelden en gevoelens zeggen te hebben. - Ingroup Bias
Waarom we ons steeds meer verbonden voelen met een eigen groep, en juist meer afzetten tegen iedereen daarbuiten. - Gambler’s Fallacy
Echt waar, de kans dat een muntje, na vijf keer ‘kop’ de zesde keer wél op ‘munt’ valt blijft 50/50. - Post-Purchase Rationalization
Hoe je ook slechte aankopen goed praat om cognitieve dissonantie te vermijden. - Neglecting Propability
Hoewel vliegen in een vliegtuig statistisch gezien minder gevaarlijk is dan autorijden blijven we toch angstiger voor het ‘onnatuurlijke en heftige’ vliegen dan het in de auto stappen. - Observational Selection Bias
De reden dat we de auto die we graag willen kopen ‘ineens’ overal zien opduiken. - Status-Quo Bias
Verandering is slecht! De Status-Quo Bias laat ons iedere keer vertrouwde menu kiezen in ons favoriete restaurant. - Negativity Bias
We neigen ernaar om slecht nieuws meer aandacht te geven en zwaarder mee te laten wegen in onze beeldvorming dan goed nieuws. - Brandwagon Effect
We doen graag wat de rest doet, sociale invloed is groter dan we denken. - Projection Bias
Zorgt ervoor dat we neigen te denken dat anderen net zo denken als wij en dat ze het dus wel met ons eens moeten zijn, ook als dat niet zo is. - The Current Moment Bias
Als je nu moet kiezen wat je komende week moet eten dan zal het waarschijnlijk fruit zijn. Maar als je nu moet kiezen wat je vandaag nog gaat eten dan wordt het chocolade. - Anchoring Effect
Het effect waarover ik hier al het artikel Keuzes zijn relatief schreef.