Bezoekersgedrag: vier doelgroepen

Bezoekersgedrag: vier doelgroepen

Bezoekersgedrag analyseren, deel ze op in vier groepen.Er zijn diverse manieren om websites te optimaliseren. Denk aan de optimalisatie van teksten, afbeeldingen, techniek, kleurgebruik, enzovoorts. Om een website te optimaliseren is inzicht in het bezoekersgedrag zeer belangrijk. Door jouw bezoekers te analyseren wordt inzichtelijk waar jouw website geoptimaliseerd kan worden. Dat kan de landingspagina zijn, maar dat kan net zo goed het promotiemateriaal zijn.

4 groepen te verdelen

Om een website te kunnen verbeteren is het verstandig om goed te kijken naar de bezoekers en hun gedrag. Afhankelijk van waar je naar kijkt kan je jouw bezoekers op verschillende manieren indelen. Eerder schreef ik al een artikel over vier doelgroepen die Bryan Eisenberg beschreef.

Nu wil ik mijzelf niet direct met Dhr. Eisenberg vergelijken, maar met dit artikel doe ik graag ook mijn duit in het groepenzakje. Zo denk ik dat je voor het verbeteren van je website jouw bezoekers kunt indelen in groepen die langer of korter op de website verblijven.

1. Stayers – Hebben direct het idee dat ze goed zitten.

Bingo! De landingspagina sluit blijkbaar goed aan bij de getoonde advertentie, link of e-mail. Daarbij is op de landingspagina in één oogopslag duidelijk wat er te doen is. Je zou er naar moeten streven om deze groep zo groot mogelijk te krijgen.

2. Probablies – Denken dat ze wel goed zitten.

Blijkbaar is er verbetering nodig aan de landingspagina. De bezoeker ziet tenslotte niet direct wat ze hier kunnen doen. Hun ‘vraag’ is tenslotte niet direct beantwoord. Er heerst nog enige twijfel, die moet weggenomen worden.

3. Questionmarks – zien niet direct wat ze hier kunnen doen.

Is deze groep oververtegenwoordigd? Dan moet er drastisch aan de landingspagina (of de gebruikte advertenties) gewerkt worden.

4. Leavers – Weten direct dat ze niet goed zitten.

De landingspagina is duidelijk genoeg, maar er moet wel aan de verwachtingen gewerkt worden. Pas promotiemateriaal, e-mails, linkjes van andere websites e.d. aan, zodat dit verkeer duidelijker wordt geïnformeerd over wat zij op jouw website kunnen doen.

Grappig genoeg kwam ik kort na het schrijven van dit artikel een soortgelijke groepsindeling tegen van Bryan Eisenberg (goed om te zien dat we op één lijn zitten).

De groepen op jouw website

Je zou natuurlijk graag weten wat de verdeling van deze groepen op jouw website is. Daarvoor bieden de statistieken van bijvoorbeeld Google Analytics uitkomst.

Je kunt bijvoorbeeld de bezoekersduur en het klikgedrag bekijken. De bezoekduur (time on site) zal per website verschillen, de ene website (of landingspagina) heeft meer content, navigatie en structuur dan de andere. Daardoor zullen bezoekers meer of minder tijd nodig hebben om te vinden wat zij zoeken.

Tijdblokken

Om de groepen -voor de meeste websites- redelijk in te kunnen delen heb ik voor de voorbeelden hieronder niet seconden of minuten gebruikt, maar ‘tijdblokken’. Vaak zal 1 tijdblok ongeveer gelijk staan aan 5 seconden, maar dit kan per website verschillen. De indeling zal wel grotendeels gelijk zijn.

De probablies (groep 1) zullen je nog vergeven dat je ze niet direct hebt aangesproken. Maar zorg wel dat ze héél snel na hun eerste blik vinden wat ze nodig hebben, anders zijn ze weg.
Deze groep zal zo’n drie tot zes tijdblokken op de landingspagina aanwezig zijn, waarna ze zich zullen opsplitsen; het ene deel zal langer blijven, waarschijnlijk omdat ze inderdaad hebben gevonden wat ze zochten. Het andere deel zal de website verlaten omdat ze niet (snel genoeg) konden vinden wat ze nodig hebben.

Bezoekers uit groep 2 (questionmarks) zullen tussen de twee en vier tijdblokken aanwezig zijn. Slechts een klein deel van hen zal nog wat extra pagina’s bekijken, in de hoop daar te vinden wat ze zoeken. Het grootste deel zal echter snel van de website wegklikken en zoeken naar een website die wel direct hun behoefte kan vervullen.

Bezoekers uit groep 3 (leavers) zullen maximaal één of twee tijdblokken aanwezig zijn.
De leavers en questionmarks zullen voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor een hoge bounce-rate, wat geen ramp is wanneer je niet voor die bezoekers hebt betaalt. Komen ze via een betaalde campagne binnen (segmenteer daarop in je statistieken), dan is het tijd om de marketingcampagne aan te passen.

De vierde groep (stayers) zullen net zolang aanwezig blijven tot ze hun doel hebben volbracht. Hoe lang ze op de website aanwezig zullen blijven hangt vooral af van twee factoren:

1. het doel van de bezoeker (zoeken ze uitgebreide informatie of een juist kort antwoord op een vraag, komen ze iets kopen, etc.)

2. de inhoud en opmaak van de website (bevat de site veel of juist weinig informatie, is de navigatiestructuur duidelijk, etc.)