Blog

Twaalf denkfouten die we vaak maken (Cognitive biases)

Een leuk artikel over twaalf ‘cognitive biases’ (cognitieve vooroordelen of denkfouten) die ervoor zorgen dat we vaak irrationeel handelen. Een opsomming van de biases die besproken worden: Confirmation Bias Waarom we het zo graag eens zijn met mensen die gelijke denkbeelden en gevoelens zeggen te hebben. Ingroup Bias Waarom we ons steeds meer verbonden voelen…
Lees meer

Irrationally Yours – Dan Ariely (review)

Dan Ariely is bekend van de boeken Predictably Irrational, The Upside of Irrationality en The Honest Truth about Dishonesty. De boeken schrijft hij altijd vanuit zijn vakgebied gedragseconomie. Dan Ariely heeft enkele goed bekeken Ted X talks online staan en daarnaast is hij bekend van een vraag & antwoord column in de Wall Street Journal.…
Lees meer

Een extra keuze = 81,7% meer conversie

Interessante resultaten met een a/b test bij Daisycon behaald. Het toevoegen van een linkje zorgde voor zeker 32 tot 36% meer conversie, zonder dat de link gebruikt wordt. Op bepaalde doelgroepen leverde die extra link zelfs 81,7% meer conversie op (met bijna 100% zekerheid)! Het blog, en andere blogs van mijn hand vind je hier.

Neuromarketing?

Neuromarketing? Wat is dat nu eigenlijk? Uit onderzoek van Mr. Lindstrom blijkt dat 85% van ons brein, en daarmee heel veel (aankoop-)beslissingen, vaart op de automatische piloot. Die automatisch piloot wordt ook wel het reptielenbrein (neurowetenschap) of system 1 (Daniël Kahneman, Thinking fast and slow) genoemd. Neuromarketing bestaat in het kort uit een set ‘trucs’…
Lees meer

Digitale verleiding – Maurits Kaptein

Als medeoprichter van Science Rockstars heeft Maurits Kaptein met het boek ‘Digitale verleiding’ een zeer indrukwekkende reclamefolder voor zijn onderneming geschreven. In principe beschrijft het boek van voor naar achter de gedachtegang achter de ontwikkeling van online beïnvloedingsprofielen, dat wat zijn onderneming in feite verkoopt. Digitale verleiding vs offline verleiding Om te beginnen laat Kaptein…
Lees meer

6 beïnvloedingswapens van Cialdini

In 1984 schreef Robert Cialdini, hoogleraar in de psychologie en marketing, het boek Influence – The Psychology of Persuasion (Nederlands: Invloed – de zes geheimen van het overtuigen). Voor het schrijven van dit boek werkt hij drie jaar undercover bij autodealers, reclamemakers, fondsenwervers en telemarketeers. In deze drie jaar ontdekte en beschreef hij zes beïnvloedingsprincipes…
Lees meer

How to get people to do stuff – Susan Weinschenk

How to get people to do stuff van Susan M. Weinschenk is wederom een boek dat gemakkelijk wegleest maar toch vol met interessante informatie staat. Soms lijkt het op de dunnere versie van Cialdini’s Influence, er komen namelijk meerdere malen dezelfde onderzoeken en conclusies terug die we ook in het boek van Cialdini al voorbij…
Lees meer

Online Audience optimization

Online Audience Optimization is het nieuwe SEO wordt er gefluisterd. Dat SEO op korte termijn van de troon zal worden gestoten lijkt me niet waarschijnlijk, maar de gedachte achter Online Audience Optimization klinkt wel logisch: ken je doelgroep en spreek ze persoonlijk aan. Lees dit artikel op de website van Daisycon.

Uw MKB-website optimaliseren voor zoekmachines

` Tip aan alle MKB-ers in Nederland: Zorg dat je via zoekmachines vindbaar bent in jouw regio. Veel mensen zullen naar jouw website komen omdat ze je naam kennen. Of omdat ze via een (betaalde) link op een regiowebsite hebben geklikt. Maar heb je er al eens aan gedacht dat er ook mensen via Google…
Lees meer

Wat moet het MKB met een website

Leegstand in de winkelstraten is de laatste jaren een veelbesproken onderwerp. Winkeliers lijken last te hebben van toenemende concurrentie van webshops. Ondanks dat ‘een dagje shoppen’ bij veel Nederlanders nog in trek is, lijkt het erop dat de portemonnee tijdens zo’n dagje vooral wordt getrokken op het terras en bij de parkeerautomaat. Verwend door alle…
Lees meer