Conversie van uw webshop verhogen
De conversie van uw webshop verhogen? Daar zijn vele middelen en nog veel meer experts voor in te schakelen. Op deze website leest u bijvoorbeeld al over:
- De beïnvloedingswapens van Cialdini
- Wat voor bezoekersgroepen u heeft
- ‘How to get people to do stuff’.
Conversie van uw webshop verhogen
In dit artikel krijgt u een kort overzicht van middelen om de conversie op uw webhsop te verhogen. Heeft u bij één van deze onderwerpen hulp nodig? Neem contact op en we helpen u graag.
(Google) Analytics
Statistieken zijn onmisbaar voor de optimalisatie van uw website. In eerste instantie wijzen ze u op pagina’s van uw website die geoptimaliseerd moeten worden. Ze kunnen zelfs al inzicht bieden in de posities binnen de pagina waar u moet optimaliseren. Het grootste deel van de website-eigenaren gebruikt Google Analytics.
Door uitgebreide analyses los te laten op de statistieken krijgt u veel inzicht in het gedrag van uw bezoekers op de website. Met het opstellen van KPI’s, doelen, segmenten, filters en uw eigen dashboard krijgt u nóg veel meer informatie. Maar dan moet u wel weten waar u het over heeft of een expert inschakelen. Iets dat voor veel partijen nog een stap te ver is, enerzijds financieel, anderzijds geeft u misschien liever niet al uw data uit handen.
Hotjar
Een tool die ook zeer veel interessante informatie kan opleveren is Hotjar. Deze tool biedt u de mogelijkheid om werkelijk door de ogen van uw bezoekers te kijken. Zo is het mogelijk om filmpjes te maken waarop te zien is hoe een bezoeker zijn muis beweegt en waar hij in de pagina vastloopt of juist doorklikt.
Hotjar biedt daarnaast ook heatmaps en feedback-tools aan. Er is zelfs een gratis account waar u deze opties beperkt in kunt gebruiken.
Voor Hotjar hoeft u zelf geen conversie-expert te zijn om te zien wat er op uw site gebeurt. Wanneer u een ‘fout’ in uw website heeft ontdekt zult u misschien wel een conversie-expert in kunnen schakelen om met een juiste oplossing te komen. Meestal hebben zij al meer ervaring en kunnen u snel de juiste kant op sturen.
(Individueel) consumentengedrag begrijpen
Hoe gedragen mensen zich online? Dat is een vraag die vele online marketeers graag precies beantwoord willen zien. Maar dat is niet zo simpel. Iedereen heeft zijn eigen motivatie om een website te bezoeken en al dan niet een aankoop te doen. Met statistieken krijg je een algemeen beeld van uw bezoekers. Maar individuele bezoekers zijn vaak niet te vatten in algemeenheden. Een persoonlijk gesprek aangaan – zoals dat in een fysieke winkel kan – is op het internet niet mogelijk. Maar u moet wel proberen om uw bezoekers zo persoonlijk mogelijk aan te spreken.
Wanneer u e-mails verstuurd en de persoonsgegevens heeft kunt u dat natuurlijk in de aanhef al doen. En wanneer bezoekers een account op uw website hebben (en ingelogd zijn) kunt u ze misschien persoonlijk aanspreken. Maar wanneer u dat niet heeft is enige vorm van persoonlijke benadering snel verdwenen.
Een alternatief is het aanmaken van persona’s. Hiermee omschrijft u een of meer persona’s die in uw doelgroep kúnnen zitten. Een persona geeft u een naam, geslacht, leeftijd, beroep, gezinssamenstelling, woonruimte, inkomen, en alles wat voor uw product en doelgroep van belang is. Wanneer u een website maakt verplaatst u zich in deze persona en bedenkt u wat de vragen kunnen zijn die hij of zij heeft. En uiteraard zorgt u dat u deze vragen in uw website beantwoordt.
Tekstschrijven
Wees kort, bondig en overduidelijk. Zorg dat vragen beantwoord worden, nog voordat ze gesteld worden. Laat bezoekers niet met vragen zitten of extra vragen opkomen. Schrijf korte zinnen. Zet de belangrijkste woorden vooraan (de zin, alinea en/of regel).
Gebruik geen vakjargon en spreek de beschreven persona(‘s) aan.
Schrijven voor het internet is een hele andere tak van sport dan je misschien gewend bent. Het is geen column, gebruik geen overbodige teksten. En het is al helemaal geen boek. Het is aan te raden om een tekst te schrijven zoals je denkt dat hij goed is. Vervolgens schrap je overbodige (bij-)woorden. Daarna schrap je nog eens alle overbodige zinnen.
Pas als je niets meer kunt verwijderen zonder dat het de boodschap aantast is je tekst goed.
Ook voor tekstschrijven is het verstandig om er een expert, of in ieder geval een tweede of derde persoon naar te laten kijken.
Regelgeving
Uiteraard mag je niet zomaar alles op je website plaatsen. Let er dus op dat je je aan de regelgeving houdt.
Denk aan beloftes die je niet waar kunt maken, retourbeleid dat tegen de regels in gaat (standaard geldt een verplichte retourtermijn van 14-dagen), afbeeldingen die je niet mag gebruiken of geen getrouwe weergave van het product geven.
Veel regelgeving beschermt je niet alleen tegen eventuele problemen, maar soms werkt het zelfs juist positief voor je conversie. Veel regelgeving is er namelijk op geënt om zo open en transparant mogelijk naar je bezoekers te zijn. Precies wat bezoekers graag zien.
Search Engine Optimization
Als je het over experts hebt dan is de SEO-expert er wel één die ontzettend belangrijk voor je kan zijn. Met de juiste SEO-strategie zorgt hij ervoor dat je niet alleen hoog in de zoekresultaten van zoekmachines kunt komen, maar ook op de juiste zoekresultaten. Dat wil zeggen: op de zoekresultaten waar bezoekers al een hoge aankoopintentie laten zien.
SEA
Wanneer je veel geld steekt in Search Engine Advertising dan is het een goed idee om ook daar eens een specialist naar te laten kijken. Vaak kunnen zij uw campagnes die boost geven zodat u meer waar voor u geld krijgt. Maar zorg er dan wel eerst voor dat uw website volledig op orde is, want zonder geoptimaliseerde website is het zonde om geld in nieuwe bezoekers te steken.
Zachte conversies
De belangrijkste conversie op jouw webshop is natuurlijk de verkoop, de harde conversie. Daarvoor optimaliseer je jouw website zoveel mogelijk. En toch verlaat het grootste deel van jouw bezoekers de website zonder aankoop te doen. Terwijl een groot deel wél interesse in jouw product heeft.
Omdat ze nú niet kunnen of willen kopen betekent niet dat ze dat nooit zullen doen. Om die aankoop in de toekomst bij jou plaats te laten vinden, en niet bij de concurrent moet je de bezoeker nu alvast aan je laten binden. Zachte conversies helpen je daarbij.
Lees meer over zachte conversies