Introductie in online personaliseren
‘Hé, heb ik jou al eens gezegd dat ik echt geweldig ben?’
‘?!’
Vreemde dialoog toch?
Toch wordt deze dialoog dagelijks miljoenen keer gevoerd.
Waarom? Omdat organisaties nog steeds denken dat dit de manier is om website-bezoekers aan te spreken:
“Welkom op onze website, wij zijn specialist in…”
“Wij leveren diensten aan…”
“Onze producten zijn world class…”
Terug naar waar het begon…
Toen een website maken nog ontzettend duur was, en alleen weggelegd voor organisaties met veel geld. In die tijd konden organisaties aan de wereld laten zien: dit zijn wij!
Maar dat was toen. Inmiddels kan iedereen een website maken. Binnen een week heb je een goed werkende website staan en de ene na de andere functionaliteit wordt met gemak toegevoegd.
Vonden bezoekers het vroeger nog een beetje spannend en “cool” dat ze op de website van een bedrijf konden komen. Nu vinden ze het vooral een noodzakelijk kwaad en is het eerder spannend of de website wel precies doet wat hij of zij wil.
Bestond het gedoe vroeger vooral om überhaupt op je website te komen (denk aan trage computers, ratelende modems en dito internetverbindingen), nu vinden ze het vooral een hoop gedoe wanneer ze op je website zijn:
Wachten tot je website geladen is? Ik dacht het niet, dan maar ergens anders kijken.
Zoeken waar relevante informatie op je website staat? No way, terug naar Google.
Aangesproken worden met “Hé, vind je mij niet geweldig?!” Wat denk je zelf!
Jij staat niet op dat voetstuk
Zet je jezelf tegenwoordig nog steeds op dat digitale voetstuk? Stap er dan nu snel en zonder kleerscheuren vanaf. Voordat je bezoekers je eraf gooien.
Een website is namelijk geen luxe meer, maar een noodzaak. En de website is niet van jou, die is van je bezoeker.
Online marketeers weten wat het kost (in tijd, geld en moeite) om goede bezoekers naar een website te krijgen. Als ze er dan zijn, laat ze dan ook voelen dat ze welkom zijn.
En daar komt een stukje interessante materie voorbij:
Online personalisatie
Bezoekers verwachten dus een website die er voor hun is. Ze verwachten dat je ze kent, zoals de bakker op de hoek ze kent. En dat je ze aanspreekt en behandelt zoals zij behandeld willen worden. Ze willen alleen de informatie zien die voor hun relevant is.
Staat die informatie niet direct op het scherm, dan zoeken ze het wel ergens anders. Google is hun vriend.
Ben je geen bakker en ken je je bezoekers niet persoonlijk?
Dan is er dus werk aan de winkel. Zorg dat je je bezoekers wél persoonlijk leert kennen.
Stap voor stap online personaliseren
Het is natuurlijk niet mogelijk om ineens al je bezoekers persoonlijk te kennen. Dat gaat stap voor stap, maar zolang je geen actie onderneemt komt die eerste stap nooit en blijft de volgende stap even ver weg als altijd. En ik kan je vertellen, de eerste stap is dichterbij dan je denkt!
Lees dit stappenplan om te beginnen met online personaliseren maar eens.
Of het nu is om een hogere conversieratio te behalen, betere service te verlenen of kosten te besparen. Iedere organisatie zal op (korte) termijn aan online personaliseren moeten geloven.
Pak je nu het moment om kennis te maken met online personaliseren en zet jij je eerste stapjes? Of wacht je af tot je concurrentie die stappen zet en moet je er straks achteraan blijven rennen?