Landingspagina’s optimaliseren

Landingspagina’s optimaliseren

“People are on the Web not to enjoy your Web design, but to get something done.” (Jacob Nielsen)

De landingspagina, dat is niet alleen jouw homepage
Bezoekers komen op verschillende pagina’s op jouw website binnen. Bijvoorbeeld:

  • via organische resultaten in zoekmachines
  • via betaalde resultaten in zoekmachines
  • door zelf rechtstreeks naar de site te surfen
  • via gratis of betaalde linkjes/banners van andere websites
  • door ingekochte e-mailings

Omdat de eerste indruk van een bezoeker zeer belangrijk is, maakt dat de landingspagina’s net zo belangrijk. Is de eerste indruk van jouw website niet goed, dan zal de bezoeker snel weg klikken. Houd er dus rekening mee dat een website meerdere landingspagina’s heeft. Bezoekers komen zeker niet altijd op de homepage binnen.

Soorten landingspagina’s
Bijna iedere pagina van een website is een potentiële landingspagina. Dat betekent ook dat bijna iedere pagina geoptimaliseerd moet zijn voor de eerste kennismaking. Denk aan pagina’s als:

  • homepage
  • categorie-pagina
  • product-pagina
  • informatie-pagina
  • nieuws- of blogartikel

Optimaliseren van landingspagina’s
Voor een optimale ontvangst van bezoekers is het goed dat je weet waar vandaan, en op welke pagina zij binnen komen. Globaal onderscheiden we 2 verschillende bezoekersstromen: betaald verkeer en niet-betaald verkeer. Lees hier hoe je voor beide stromen de landingspagina’s kunt optimaliseren.

Optimaliseren voor ingekocht verkeer
Het grote voordeel van verkeer inkopen (via zoekmachines of e-mails bijvoorbeeld) is dat u doorgaans zelfs de landingspagina (URL) kunt bepalen. Maak daar gebruik van, want dat maakt het veel gemakkelijker om die pagina’s te optimaliseren. Het is zonde van het geld wanneer jouw dure bezoeker op een pagina landt die niet aan zijn verwachtingen voldoet (en direct weer wegklikt).
Om de hoogste ROI (lees: waar voor je geld) te krijgen zorg je dat de boodschap van het promotiemateriaal (e-mail, banners, adwordscampagnes, etc.) altijd terugkomt in de landingspagina. Uiteraard moet ook de lay-out van de landingspagina overeen komen met het promotiemateriaal.
Kortom: zorg dat je bezoeker nooit voor verrassingen komt te staan.

Optimaliseren voor ‘gratis’ verkeer
Om jouw websites te optimaliseren voor gratis verkeer zijn er zeer veel punten te bedenken. Ik noem hier enkele belangrijke standaarden:

  1. een bezoeker moet binnen enkele seconden kunnen zien wie je bent
  2. wat je voor hem kunt betekenen (in de header vertellen wat je doet)
  3. wat hij op de landingspagina kan doen
  4. hoe hij dat kan doen
  5. en waarom hij dat zou moeten doen (what’s in it for me)

Dit zijn de vijf grootste doelen die een landingspagina moet hebben. De middelen om dat te bewerkstelligen zijn eindeloos. Enkele van die middelen zijn:

  • Het logo bovenin plaatsen en de site snel laten laden
  • In de header al vertellen wat je kunt doen
  • Niet onnodig veel teksten of afbeeldingen gebruiken
  • Teksten zo scanbaar mogelijk schrijven
  • Altijd over de voordelen van de bezoeker schrijven en geen borstklopperij