Uw MKB-website optimaliseren voor zoekmachines

Uw MKB-website optimaliseren voor zoekmachines

`

Tip aan alle MKB-ers in Nederland: Zorg dat je via zoekmachines vindbaar bent in jouw regio.

Veel mensen zullen naar jouw website komen omdat ze je naam kennen. Of omdat ze via een (betaalde) link op een regiowebsite hebben geklikt. Maar heb je er al eens aan gedacht dat er ook mensen via Google en andere zoekmachines naar je zullen zoeken? Ook hier geldt dat, wanneer ze de naam weten, ze je wel zullen vinden. Maar stel dat mensen op zoek zijn naar een studio voor huidverzorging in jouw plaats. Vinden ze je dan?

Een kleine steekproef leerde mij dat meer dan de helft niet of heel slecht vindbaar is op belangrijke zoektermen van potentiële klanten. Zonde, want juist die mensen zullen heel interessante bezoekers kunnen zijn (lees: potentiële klanten).

Globaal komt het erop neer dat je website goed is geoptimaliseerd voor Google als de volgende punten op orde zijn:

  1. Techniek
  2. Teksten
  3. Interne en externe linkstructuur

1. Techniek (met name de HTML en CSS van de website)

Om hoog in de zoekmachines te komen is het van belang dat een zoekmachine gemakkelijk door jouw website kan bladeren. Er zijn verschillende manieren om een website maken, maar inmiddels is duidelijk dat zoekmachines zoals Google hun voorkeur hebben.
Technisch: vroeger werden websites veel gemaakt met ‘tables, rows, colspans, etc.’ (snel vergeten die termen). Je zult niet veel aan deze kennis hebben, maar je moet wel weten dat deze techniek gedateerd is en het is veel beter om websites niet meer op die manier op te bouwen. Simpelweg omdat zoekmachines er niet van houden.
Ben je voornemens om een website te laten bouwen, geef dan gelijk bij de webbouwer aan dat je geen i-frames en flash in de website wilt. Ook daar houden zoekmachines (en bezoekers) niet meer van.

2. Teksten

Wanneer de website qua techniek op orde is kunnen zoekmachines zich richten op de teksten. Zoekmachines willen namelijk weten waar de website over gaat zodat ze jouw website bij de juiste zoekresultaten kunnen weergeven.
De teksten worden gelezen als mens en als machine. Zo wordt er gekeken naar de opmaak, lengte, indeling, aantal keer dat specifieke termen voorkomen (niet te veel of te weinig), titel, tussenkopjes, vetgedrukte teksten, en veel meer.

Een tekst voor het internet wordt doorgaans geschreven met een specifieke zoekterm in gedachten (waarop men in zoekmachines zal gaan zoeken). Die zoekterm zal op belangrijke plekken in de pagina terug moeten komen, maar ook weer niet te vaak. Bijvoorbeeld in de titel, eerste alinea, meta-description, begeleidende tekst bij afbeeldingen, etc.

Let op: het schrijven van een tekst op papier is één, maar het schrijven van teksten voor het internet is een hele andere tak van sport. Het is verleidelijk om teksten uit brochures één op één over te nemen op de website, maar dat zal in negen van de tien gevallen verkeerd uitpakken. Het is verstandig om je webteksten te laten schrijven door mensen die daar verstand van hebben.

3. Interne en externe linkstructuur (links in en naar jouw website goed zijn)

Het internet bestaat in feite uit een aaneenschakeling van links. Tegenwoordig lijkt het erop dat zoekmachines bepalen hoe het internet eruitziet en ingedeeld wordt. Maar in principe zijn zoekmachines vooral een hulpmiddel om de weg te vinden.
Onder andere aan de hand van de grote wirwar van links die online gelegd worden bepaalt een zoekmachine welke websites belangrijk zijn voor specifieke zoekopdrachten. Lees onderstaand voorbeeld voor meer uitleg over de ‘specifieke zoekopdrachten’.

Bijvoorbeeld:
Wanneer je zoekt op ‘Ajax’ dan houden de eerste resultaten allemaal verband met de voetbalclub. Terwijl het ook een schoonmaakmiddel en brandblusmerk is.
De reden dat de voetbalclub zo hoog scoort is omdat er naar die website veel meer links van andere websites met de naam ‘Ajax’ staan dan dat er links naar het schoonmaakmiddel zijn. Echter wanneer je zoekt op ‘Ajax schoonmaakmiddel’ dan komt de voetbalclub niet meer voor in de zoekresultaten. Door het ‘lezen’ van alle links en de websites waarop die links staan weten zoekmachines om wat voor link het gaat en kennen ze een waarde toe aan die links.

Een zoekmachine ‘ziet’ zo bijvoorbeeld dat er geen links van schoonmaakwebsites naar de voetbalclub linken en laat de voetbalclub daarom niet zien in het resultaat van ‘Ajax schoonmaakmiddel’.
Andersom zien zoekmachines dat er juist wel veel schoonmaakwebsites naar de website van het schoonmaakmiddel linken en zorgen dus dat die website hoog scoort op de genoemde zoekterm.

Op dezelfde manier kan je als MKB-er jouw website ook richten op specifieke zoekwoorden. Richt jouw website daarom in op zoekwoorden die voor jou interessante bezoekers kan opleveren. En zoek de juiste websites daarbij die naar jou willen linken, zodat je aan zoekmachines kunt laten zien dat andere websites in jouw branche jou ook belangrijk vinden.

Kortom: Jouw website is voor zoekmachines op orde wanneer zowel de techniek, teksten als de linkstructuur dat zijn.