Nieuwsbriefinschrijvingen genereren
Snel en efficiënt contact leggen met potentiële klanten?
Onlangs sprak ik de eigenaar van een webshop. Het gesprek kwam op de conversie van zijn webshop en hij gaf aan dat hij niet mocht klagen. Hij dacht wel dat er meer uit zijn bezoekers te halen was, maar hoe? Tegelijk gaf hij aan dat hij goede nieuwsbrieven stuurde maar dat niet zoveel opleverde waardoor hij overwoog om met die nieuwsbrief te stoppen.
Omdat ik denk dat dat een probleem is waar meer webshopeigenaren mee zitten leest u hier mijn mening over nieuwsbriefinschrijvingen. Maar eerst een deel van ons gesprek:
“Stel dat je jouw bezoekers op een schaal van één tot tien moet indelen. Waar plaats je dan de bezoeker die iets bij je koopt?”
“Op tien!”
“Dat is fout, maar daar kom ik zo op terug. Waar plaats je de bezoeker die jouw website direct verlaat?”
“Op één natuurlijk, daar heb ik niets aan.”
“Prima, en waar plaats je de bezoeker die niets koopt, maar zich wel inschrijft voor je nieuwsbrief?”
“Die zou ik op drie of vier plaatsen denk ik.”
En daar gaat het mis!
Nieuwsbriefinschrijvingen zijn zilver…
Enkele voordelen van bezoekers die zich inschrijven voor uw nieuwsbrief.
- Ze hebben een eerste stap in het digitale gesprek gezet. Hierdoor kunt u ze steeds opnieuw benaderen met goede aanbiedingen. Met de juiste opvolging is de kans groot dat ze alsnog (of opnieuw) iets bij u kopen.
- Door hun inschrijving hebben ze zich aan uw merk verbonden. Niet alleen in het bewustzijn, maar belangrijker nog, in het onderbewustzijn heeft uw website nu een streepje voor op uw concurrenten.
- De bezoeker gaat niet naar uw concurrentie. Blijkbaar verwacht hij dat u hem van dienst kunt zijn. Misschien niet nu, maar dan op een ander tijdstip wel.
Kortom: nieuwsbriefinschrijvingen zijn veel waardevoller dan veel mensen denken. Zij horen niet op plaats drie, eerder op plaats zes of zeven. Om terug te komen op de betalende bezoeker. Die hoort op plaats negen, pas wanneer hij zich ook inschrijft voor de nieuwsbrief mag hij op plaats tien.
…opvolging is goud
De waarde van een nieuwsbriefinschrijving hangt sterk af van de opvolging. Zorg daarom altijd dat nieuwe leden een warm welkom krijgen.
Beloon nieuwe inschrijvingen met een korting of andere kleine incentive. En zorg dat ook daarna al uw nieuwsbrieven van hoge kwaliteit zijn.
Een goede database is goud waard, behandel hem daarom goed. Dat wil zeggen, geef ze de juiste (hoeveelheid) aandacht, voldoende rust en van tijd tot tijd een verrassing.
Voordelen van nieuwsbriefinschrijvingen
- ALtijd potentiële klanten binnen handbereik
- Iedere mailing meer bezoekers op de website (verkoopkansen)
- Gemakkelijk manier om ’top of mind’ te blijven (de kracht zit in herhaling)
Meer inschrijvingen voor uw nieuwsbrief?
Neem contact met me op en ik bekijk graag samen met u de mogelijkheden om aan uw nieuwsbriefbestand te werken. Bijvoorbeeld door de optimalisatie van uw website, zodat leden zich gemakkelijk kunnen inschrijven. Maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid van leadgeneratie.