Online personaliseren in 5 stappen

In slechts vijf stappen kan je al beginnen met online personaliseren, waarbij in de vijfde stap je online communicatie al echt goed op de rit hebt.

  1. Geef toe dat online bezoekers niet de juiste aandacht krijgen
  2. Leer je bezoekers (en jezelf) kennen
  3. Maak je website in orde
  4. Begin je bezoekers de gepersonaliseerde aandacht te geven
  5. Richt een CDP en marketing automation campagnes in

Stap 1: Geef toe dat online bezoekers niet de juiste aandacht krijgen

Online personaliseren draait om de juiste, persoonlijke aandacht aan je bezoekers te geven.Veel bedrijven moeten nog toegeven dat ze dat niet doen. Vaak wordt een website gebruikt om alle informatie die de organisatie belangrijk vindt aan te bieden. Maar zo werkt dat niet. In deze stap geef ik je graag inzichten in de eerste verbeterpunten voor jouw organisatie, gratis.

Heb je moeite om dit toe te geven? Doe dan deze korte checklist onderin dit artikel.

“Don’t try to tell the customer what he wants. If you want to be smart, be smart in the shower. Then get out, go to work, and serve the customer!”

Gene Buckley

Stap 2: Leer je bezoekers (en jezelf) kennen

Organisaties denken vaak te weten wie hun bezoekers zijn, hoe ze zich gedragen, wat ze nodig hebben en waarom ze juist wel of geen klant worden.
Potentiële klanten denken daar echter anders over.
In deze stap help ik je jouw klanten te leren kennen en wat ze van jou verwachten. Maar ook wat jij ze kunt bieden en wat juist niet. Met die informatie gaan we in de volgende stappen verder.

Stap 3: Maak je website in orde

Zorg dat je website op orde is. Geen fouten, obstakels of slordigheden.
Zorg vervolgens dat je de inhoud afstemt op je bezoekers, niet op je organisatie.
In deze stap doorloop ik de website en draag ik verbeterpunten aan. Verwacht een flinke lijst.

Stap 4: Begin je bezoekers de juiste aandacht te geven

Rome is niet in één dag gebouwd. Een gepersonaliseerde beleving creëren is een continue activiteit. Afhankelijk van de wensen zullen we in deze stap de eerste gepersonaliseerde “campagnes” inrichten. Dat kan via een gratis tool, zoals Google Optimize (waarmee ook a/b tests in te richten zijn), maar ik help ook graag bij het uitzoeken en inrichten van een geschikte betaalde tool.

 

Stap 5: Richt een CDP en marketing automation campagnes in

Heb je de eerste stappen gezet. Dan weet je hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn. Tijd om hard te gaan lopen en écht met je bezoekers in contact te komen met behulp van een optimale inrichting van je Customer Data Platform en marketing automation campagnes.

Checklist, hoe ver ben jij met online personaliseren?

Op hoeveel van de onderstaande stellingen kan jij met “ja” beantwoorden?

  1. Ik weet precies wat de bezoekers op mijn website nodig hebben.
  2. Bezoekers op mijn website hebben binnen één klik de juiste informatie.
  3. We hebben persona’s laten ontwikkelen.
  4. We hebben per persona een customer journey uitgewerkt.
  5. We gebruiken de persona en customer journey actief.
  6. De inhoud op onze website is zo ingericht dat we alle persona’s op ieder moment van de customer journey van de juiste informatie kunnen voorzien.
  7. We weten van onze bezoekers in welke fase van de customer journey.
  8. Onze e-mails hebben een open-ratio van boven de 50%.
  9. Onze e-mails worden louter positief beoordeeld door de ontvangers.

En? Heb je overal “ja” op kunnen beantwoorden? Gefeliciteerd, je hebt het goed voor elkaar. Is je antwoord op één of meer van deze vragen “nee”, of “weet ik niet”, neem dan contact met mij op. Ik help je heel graag verder!