Persoonlijke aandacht voor je klant, ook online!

Mensen willen persoonlijke aandacht, complimentjes, met hun naam aangesproken worden; kortom, contact met een menselijke maat.

Persoonlijke communicatie is ook online zeer goed mogelijk. Maar je bezoekers willen niet het gevoel krijgen dat je alles van ze weet. Daarom is het belangrijk om op openbare plekken, zoals je website, op een subtiele manier “persoonlijke” aandacht te geven.

Op meer intieme plekken, zoals in een e-mail, mag je laten zien dat je de klant echt kent. In ieder geval door hem of haar bij naam aan te spreken. Maar je kunt ook zijn bestelgeschiedenis, woonplaats of een ander op dat moment relevant detail benoemen. Relevantie is namelijk het toverwoord in online personaliseren.

Veel organisaties kennen inmiddels de mogelijkheden van online personaliseren. Maar veel websites zijn nog eenzijdige communicatiemiddelen, zonder persoonlijk aandacht voor de bezoeker. Terwijl dit steeds makkelijker wordt, online personaliseren is voor iedereen toegankelijk. Bekijk hier het 5 stappenplan voor online personaliseren.

Personaliseren van je website

Op je website wil je bezoekers niet afschrikken. Zelfs als ervaren online marketeer, die bekend is met alle informatie die opgeslagen kan worden, word ik bij een bezoek aan een website liever niet steeds bij naam aangesproken (tenzij ik er duidelijk ben ingelogd). Laat bedrijven dan de schijn maar ophouden dat ze mijn gegevens niet gebruiken.

Wat ik wél graag wil is dat ik zo goed en snel mogelijk geholpen wordt. En wie niet?
Daar komt online personaliseren om de hoek kijken. Personaliseren draait namelijk niet alleen om het gebruiken van je naam. Maar nog meer om het aanbieden van de juiste informatie, zorgen dus dat je website zo is ingericht dat hij optimaal is afgestemd op de huidige bezoeker.

Bijvoorbeeld:
Een bezoeker van een vacaturesite zoekt naar vrachtwagenfuncties in de regio Zwolle.
De volgende keer dat deze bezoeker terugkomt, toon je hem dan administratieve vacatures in Zeeland? Of laat je dan de nieuwste (of eerder bekeken) vrachtwagenvacatures uit Flevoland zien?

Personaliseren van overige communicatie

Via e-mail, telefoon of andere meer intieme communicatie mag je natuurlijk wel laten zien dat je iemand veel beter kent. Op die momenten is er niet de illusie dat de kennis die je hebt openbaar is en wordt het juist als fijn ervaren dat iemand jouw historie met de organisatie kent.

Maar ook hier geldt: maak het niet creepy. Teksten als “Ik zag dat je gistermiddag om 16.15 uur wilde solliciteren op de vacature voor magazijnchef, maar je bent gestopt bij het invullen van je telefoonnummer.” zijn in theorie wel mogelijk, maar worden niet heel enthousiast ontvangen (althans, dat zegt mijn boerenverstand. Als je daar anders over denkt ga dan vooral je gang en houd me op de hoogte van de reacties).

Personaliseren is voor iedereen toegankelijk

Iedere organisatie kan stappen zetten naar gepersonaliseerde website- of e-mailcontent. Vaak zijn die stappen makkelijker, goedkoper en dichterbij dan je denkt. Online personaliseren hoeft namelijk niet lastig of duur te zijn. Je kunt het zo duur en ingewikkeld maken als je wilt. Je kunt zelfs al gratis starten.

Maar let op! Zomaar een tool aanschaffen en denken dat je er bent zal niet werken. Een gedegen aanpak is cruciaal en daar help ik je graag mee!

Bekijk hier mijn stappenplan om online te personaliseren.

Geen loze beloftes

In welke fase je ook zit ik help je graag verder!
Geen duur bureau, geen loze beloftes. Gewoon iemand die enthousiast van de materie wordt en het leuk vindt om anderen daarmee te helpen.

Wil je uitgebreide analyses en dure rapporten? Prima, regel ik een bureau voor je.
Wil je gewoon zo snel mogelijk aan de slag? Ik ook!

Meer lezen over persoonlijke aandacht en personaliseren van online communicatie?

https://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/nieuws/2016/02/doorsnee-consument-wil-persoonlijke-aandacht/index.xml

https://retailtrends.nl/item/58579/personalisatie-de-kansen-en-valkuilen-voor-fysieke-retail