Sociale invloeden
Eindelijk ben ik begonnen aan het boek ‘Influence’ van Cialdini. Eén van de zes wapens die Cialdini beschrijft is de sociale invloed.
Al jaren een bekend fenomeen (getuige het filmpje onderaan deze pagina), en het leek me leuk om wat voorbeelden op te sommen uit het dagelijks leven. Want als je goed om je heen kijkt zie je pas hoeveel we beïnvloed worden door onze omgeving.
Facebook likes
Als we het over sociale invloed hebben kunnen we niet om Facebook heen. Want waarom vragen al die bedrijven toch of je hun product of Facebookpagina wilt liken? Daar zijn zeker twee belangrijke redenen voor:
- Ze willen dat jij openbaar maakt dat je dit bedrijf leuk vindt,
want als je eenmaal hebt uitgesproken dat je iets leuk vindt, dan zal je daar niet zo snel meer vanaf stappen (en dat heeft dan weer met ‘Commitment en consistentie’ te maken. Later meer daarover.) - De andere kant van de like is dat jij met jouw like anderen uit jouw netwerk beïnvloed en zo ‘adviseert’ om dit bedrijf ook leuk te vinden. Zo druk je sociale invloed uit op jouw kennissenkring.
Er zijn bedrijven die likes inkopen via leadcampagnes bijvoorbeeld. Er wordt dan een beloning per like gegevens. Meestal zijn al die eerste likes niet de meest waardevolle (er wordt tenslotte een beloning gegeven voor die ene klik). De meeste commerciële waarde (is al eens berekend) zit hem in de likes die daarop volgen. Dat zijn mensen die niet gepushed werden om een like te geven, maar deden dat uit eigen vrije wil.
Negatieve recensie tijdens het premiersdebat 2012
Een mooi voorbeeld van negatieve recensies zag ik tijdens het eerste premiersdebat van 2012.
Geert Wilders mocht zijn afsluitende pleidooi houden. Gedurende zijn verhaal werd achter hem continu nee geschud door iemand in het publiek. Persoonlijk heb ik niet veel van het verhaal van Wilders gehoord, alleen al door het ‘nee’ schudden van deze man in het publiek kwam het verhaal van Wilders op mij in ieder geval zeer slecht over.
Of dat echt geholpen heeft durf ik niet te zeggen. Maar de uitslag van de verkiezingen was voor Dhr. Wilders niet al te goed.
Telefoons, drankjes en meer
Een goed voorbeeld is het gebruik van de smartphone. Zodra één iemand zijn telefoon pakt, volgen er meer. Let maar eens op als je met een groepje mensen bij elkaar bent. Zodra iemand een telefoon pakt, zijn er zeker een aantal anderen die het niet kunnen laten om dat ook te doen. Waarschijnlijk voel ook jij de drang om tóch even snel die telefoon te pakken en te kijken of je niet toevallig een berichtje hebt gemist.
En hoe vaak komt het niet voor dat mensen het moeilijk krijgen bij het opnemen van de bestelling. Moet ik nu koffie, fris of iets met alcohol bestellen? Als de eerste persoon koffie bestelt, dan volgen er ongetwijfeld meer koffie- of thee (vooruit) bestellingen.
Sociale invloed in beeld
Hoe sociale invloed werkt (en dat het van alle tijden is) toont dit oude filmpje. Nietsvermoedende mensen in de lift gedragen zich precies zoals de rest van de liftbevolking: