Tips om geen conversie te verliezen
Er worden veel waardevolle boeken en artikelen geschreven over website-optimalisatie.
En ook al zijn we, dankzij de principes van Cialdini, Meyer-Briggs, BJ Fogg en consorten al vrij ver met de kennis van website-optimalisatie. Toch worden er nogal eens basisfouten gemaakt in landingspagina’s waardoor juist conversie wordt verloren. In dit artikel betreffen het landingspagina’s van websites, maar ook die speciaal voor leadcampagnes worden ingezet.
Ook al ben je niet actief met conversie-optimalisatie (eeuwig zonde) zorg in ieder geval dat je ook geen conversies verliest. Weet je niet waar je moet beginnen? Je bent al begonnen, lees snel verder.
Wij zijn de beste…
Nog steeds zijn er landingspagina’s waarop eerst uitgebreid de ruimte wordt genomen voor een flink portie borstklopperij; Welkom, wij zijn een familiebedrijf dat al 125 jaar bestaat, we zijn heel groen en hebben veel grote klanten.
De meeste bezoekers interesseren zich echt niet in hoe goed u zichzelf vindt. In de meeste gevallen komen zij naar uw website om klant te worden of informatie in te winnen. En dat zal hij niet doen omdat u met uw familie al 125 jaar bestaat. Hij wil zien of en hoe u nú in zijn behoefte kunt voorzien. Zorg dus dat hij dat in één oogopslag kan zien, én dat hij daarop direct actie kan ondernemen. Plaats de voordelen voor de bezoeker en de call-to-action dus boven de ‘vouw’. Voor informatie over uw organisatie is het welbekende menu-item ‘over ons’ beter geschikt.
Doe wat Louis van Gaal met zijn supporters doet: bevredig eerst hun behoefte en roep pas daarna ‘Wij zijn de beste!’.
‘Klantenbinding’
In de tijd van inbellen kon je er nog mee wegkomen dat een website langer dan 10 seconden moest laden. Maar nu kan dat echt niet meer. Toch zag ik onlangs een actiepagina van een zeer bekend tandpastamerk waarbij bezoekers minimaal 35 seconden naar een zandloper moesten kijken (meerdere malen op low-traffic-tijden via een glasvezelverbinding getest), voordat er überhaupt iets gebeurde. Een absolute doodsteek voor de leadcampagne waar deze actiepagina onderdeel van was.
Dit was een wel heel uitzonderlijk geval, maar wanneer je zelf een landingspagina maakt of laat maken. Let dan in ieder geval op deze punten:
- Zorg voor een zo kort mogelijke laadtijd
- Gebruik geen introductiefilmpjes
- Laat direct zien wat bezoeker op de pagina kan doen, zodra hij moet zoeken ben je hem kwijt
- Zorg dat bannermateriaal en promotiecampagnes zijn afgestemd op de landingspagina (zodat de bezoeker direct ziet dat hij goed zit)
- Gebruik geen onnodige flash-elementen
Zorg voor een goede infrastructuur
Start je bijvoorbeeld een leadcampagne dan kan het voor komen dat je een grote hoeveelheid bezoekers tegelijk ontvangt. Zorg dat de server die hoeveelheid aan kan. Weet je vooraf al dat dat niet lukt? Probeer dan een zo goed mogelijke spreiding van de bezoekers te bewerkstelligen. In het geval dat je een affiliatenetwerk hebt ingeschakeld kunnen zij je daar zeker mee helpen.
Maak vooral niet de fout te denken dat bezoekers die geïnteresseerd zijn toch wel terug komen. Dat doen ze namelijk niet. Bovendien zal een slecht werkende pagina ook door de publishers niet opnieuw worden opgenomen. Een campagne die niet werkt kan in het ergste geval zelfs gevolgen hebben voor toekomstige campagnes, zo heb ik in mijn werk als leadspecialist ervaren.
Gebruik geen standaard website voor leadcampagnes
Je wilt nieuwsbriefinschrijvingen genereren, het liefst zo veel en zo goedkoop mogelijk natuurlijk. De meeste organisaties vergaren al nieuwsbriefinschrijvingen via hun eigen inschrijfpagina. Het is verleidelijk om die pagina dan ook als landingspagina in te zetten voor een leadcampagne. Maar zo makkelijk is het niet.
Reguliere inschrijfpagina’s zijn doorgaans niet ingericht om nieuwe bezoekers te overtuigen om zichzelf in te schrijven. Ze bevatten vaak vluchtwegen (naar andere delen van de site) en in veel gevallen ontbreekt een leuke incentive. Zorg altijd voor een landingspagina die volledig is gericht op het doel dat je wilt behalen. Een landingspagina ontwikkelen hoeft niet veel te kosten, betaal (maximaal) een paar honderd euro en je hebt een goede pagina.
Optimaliseer en leer
Wanneer bovenstaande punten goed zijn opgepakt voorkom je in ieder geval dat je conversie verliest. Hierna wordt het nog interessanter, dan begint het ‘winnen’ van conversie door middel van website-optimalisatie. Hoe je daaraan moet beginnen? Door contact op te nemen zodat ik een quickscan van uw website kan maken. De quickscan is nu nog gratis.