Wat moet het MKB met een website
Leegstand in de winkelstraten is de laatste jaren een veelbesproken onderwerp. Winkeliers lijken last te hebben van toenemende concurrentie van webshops. Ondanks dat ‘een dagje shoppen’ bij veel Nederlanders nog in trek is, lijkt het erop dat de portemonnee tijdens zo’n dagje vooral wordt getrokken op het terras en bij de parkeerautomaat.
Verwend door alle aanbiedingen die op het internet zo makkelijk te vinden zijn, verwachten we ook in de winkels alleen nog maar koopjes tegen te komen. Alleen de écht goede aanbiedingen nemen we nog mee. En anders zoeken we op het internet toch naar een betere aanbieding. Want als we ergens bang voor zijn dan is het wel dat we teveel zullen betalen.
De vele voordelen van het internet lijken het dus te winnen van het dagje shoppen. Of in vakjargon: de clicks (websites) winnen het van de bricks (fysieke winkels).
Van bricks naar clicks: Scheer & Foppen
Dat de combinatie van bricks en clicks succesvol kan zijn wordt door steeds meer organisaties ingezien. Een goed voorbeeld daarvan is Scheer & Foppen die tot enkele jaren geleden vooral bekend waren van hun fysieke winkels, maar inmiddels een groot deel van hun omzet uit het online kanaal weten te halen (naast scheerenfoppen.nl behoort ook modern.nl, bobshop.nl, koopjeskampioen.nl en internetshop.nl tot het portfolio van Scheer & Foppen).
Om de bricks en clicks nóg verder te integreren zijn er in de winkels van Scheer & Foppen grote computerschermen aanwezig waarop nog eens duizenden artikelen te vinden (en bestellen) zijn die anders nooit in de winkel zouden passen.
Maar ook van clicks naar bricks
Niet alleen lijken winkeliers omzet te verliezen aan online winkels. Dat blijkt andersom toch ook het geval te zijn. Met name vanwege het grote pluspunt dat winkeliers hebben ten opzichte van webshops: persoonlijke service.
Om die reden opende bijvoorbeeld de Amerikaanse online retailer Amazon.com al een fysieke winkel. En ook dichterbij huis gebeurt het al vaker: bijvoorbeeld de webshop Fab met een winkel in Hamburg, de online wijnshop Vindict die een fysieke winkel opent in Amsterdam en een ook de fietsenwebshop Bikefamily die in Dordrecht een fysieke winkel opende.
MKB en hun clicks
Jaren terug lieten veel MKB-ers een website (vaak door een whizzkid: neefje of buurjongen) maken om:
- “te laten zien dat je er bent, want zonder website besta je niet”
- “de geschiedenis van ons bedrijf en een foto van ons pand te plaatsen”
- “contactgegevens op te plaatsen”
Ondanks dat dat nu toch echt achterhaalt is lijken veel MKB-ers nog niet echt in het clickstijdperk mee te gaan (aldus dit artikel op Nu.nl).
Ruim een kwart van de MKB-ers zit nog met een verouderde website, nog eens 28% heeft helemaal geen website.
Waarvoor een website inzetten
Getuige de 28% van de MKB-ers die nog zonder website zitten zal het zeker niet voor iedereen écht nodig zijn. Maar voor een groot deel zal het wel degelijk interessant kunnen zijn om in ieder geval een goede website te hebben voor bestellingen, contactverzoeken en misschien zelfs een inschrijving op de nieuwsbrief?
Voorbeeld:
Je bent een slager en mensen kunnen complete buffetten bij je kopen. Niet iets waarvoor bezoekers perse naar de winkel moeten komen, dat kan ook via de website. Zorg daarvoor dat de website zodanig wordt geoptimaliseerd dat mensen uit jouw regio je kunnen vinden in Google, er zijn namelijk vast mensen die zoeken op “buffet ”. Het zal geen honderden bezoekers opleveren, maar als het al tien bezoekers zijn die uiteindelijk drie buffetten afnemen dan heb je die maar mooi verkocht, alleen maar omdat je een website hebt waar dat kan.
Voor veel MKB-ers is de website heel goed te gebruiken als verlengstuk van de winkel. Het vergelijken en kopen van producten gebeurt steeds meer thuis op de bank, op de momenten de winkels en bedrijven gesloten zijn. Daarom is het goed om de website te gebruiken als verlengstuk van de zaak. Op de website kunnen mensen tenslotte 24 uur per dag, 7 dagen per week hun bestellingen plaatsen of informatie aanvragen.
Is jouw product niet online te verkopen? Geen probleem, zorg dan in ieder geval dat ze de juiste informatie kunnen vinden, een contactverzoek kunnen indienen en zich eventueel kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief.