Zachte conversies zijn ook belangrijk

Zachte conversies zijn ook belangrijk

Waar denk jij aan bij het optimaliseren van je website?
Google Analytics? SEO? SEA? De kleur van buttons veranderen? Tekstschrijven? Gedragsbeïnvloeding?
Allemaal belangrijk, maar wat vaak vergeten wordt is het optimaliseren voor zachte conversies (of: ‘soft conversion’).
Onlangs gaf ik een presentatie over Zachte conversies, een korte samenvatting vindt u hier.

Zachte conversie

De belangrijkste conversie op jouw webshop is natuurlijk de verkoop, de harde conversie. En daar optimaliseer je jouw website zoveel mogelijk voor. Maar toch verlaat een zeer groot deel van jouw bezoekers de website zonder aankoop te doen, terwijl ze wél interesse in jouw product hebben.
Met zachte conversies vang je zoveel mogelijk bezoekers op die nú niet kopen, maar dat in de toekomst wel van plan zijn. In dit artikel geef ik enkele ideeën waar en hoe je zachte conversies kunt toepassen.

Voorbeelden van zachte conversies?

  • Nieuwsbriefinschrijvingen
  • E-mails met de bekeken producten
  • Feedback-tools
  • Short-forms (een kort formulier waar bezoekers makkelijk hun vragen kunnen stellen)
  • Chatfuncties om in contact te komen
  • Verlatings pop-up
  • Social media (shares en likes)

Bovenstaande opties zijn slechts enkele voorbeelden. Uiteraard zal je ze niet allemaal in moeten zetten. De truc is om zachte conversies zodanig in te zetten dat ze bezoekers kunnen helpen op de momenten dat het hun uitkomt en niet als storend worden ervaren.

Jouw bezoekers

Zachte conversies richten zich op het grootste deel van uw bezoekers
Waarom jouw bezoekers (nu) niet kopen:

  • Wacht op aanbieding/promotiecode
  • Wil eerst vergelijken
  • Saldo niet toereikend
  • Wil eerst overleggen
  • Heeft vragen
  • Product niet op voorraad
  • Begrijpt de website niet
  • Heeft nu geen behoefte om te kopen
Globaal kan je jouw bezoekers indelen zoals in bovenstaande afbeelding.
Het kleinste deel van jouw bezoekers zal direct een aankoop doen.
Een veel groter deel zal dat nooit doen, simpelweg omdat ze geen behoefte aan jouw product hebben.
Het grootste deel heeft wel interesse, maar koopt niet nú het product.

Zachte conversies binden bezoekers aan jou

Er zijn veel bezoekers die nú niet kunnen of willen kopen, maar dat betekent in veel gevallen niet dat ze dat nooit zullen doen. De bezoeker is nu al eens op jouw website geweest, dan hoop je natuurlijk dat hij later terugkomt om een aankoop te doen.
Bezoekers komen niet vanzelf terug dus moet je hem nu alvast aan je laten binden met de juiste zachte conversies.

Wie ‘A’ zegt…
Als een bezoeker eenmaal een actie heeft ondernomen op jouw website dan is er (onbewust) al een bepaalde binding. Onbewust zorgt de actie die de bezoeker onderneemt – de zachte conversie – ervoor dat hij al een beter gevoel bij jouw website krijgt. Je staat daarmee dus al 1-0 voor op de concurrent.
Sterker nog, als de bezoeker zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief of bijvoorbeeld een vraag heeft gesteld dan kan je persoonlijk contact opnemen en daarin op de aankoop aansturen.

Zachte conversies om de verkoop te bevorderen

Zachte conversies hoeven geen conversies op zich te zijn. Een nieuwsbriefinschrijving of contactverzoek is leuk, maar je doet het voor de verkoop toch? Ook daar kunnen zachte conversies aan bijdragen. Je kunt er bezoekers namelijk een bepaalde kant mee op sturen.

Een goed voorbeeld is een keuzehulp op de website. Wanneer mensen een product willen kopen en de keuze is te groot, dan zullen ze misschien verdwalen in het aanbod. Met een keuzehulp verklein je het aanbod voor bezoekers, waardoor ze sneller op de productpagina komen (en dus dichter bij het winkelmandje).
Op de voorpagina van Kiesjekunstgras.nl staat een mooi voorbeeld van zo’n keuzehulp.

Dit hoeft niet altijd een specifieke keuzehulp te zijn, een goed menu met de juiste filters werkt vaak ook al goed.

Waar pas je zachte conversies toe?

Op bijna iedere pagina kan je zachte conversies toepassen. Maar zorg dat je de bezoekers niet uit de salesfunnel haalt. Op een productpagina is het bijvoorbeeld niet verstandig om een nieuwsbriefinschrijving of social media buttons te plaatsen. De bezoeker zit al bijna in het aankoopproces, daar wil je hem niet uit halen.

Onderstaande afbeelding is een globale weergave van een webshop en pagina’s binnen de webshop. Bij iedere pagina staan ideëen voor zachte conversies.

Zachte conversies binnen de website

Voorwaarden voor het gebruik van zachte conversies

Stel je bij het inzetten van de zachte conversies altijd deze vragen:

  • Leid het niet af van de sale?
  • Biedt het meerwaarde voor de bezoeker?
  • Hoe kan ik de lead zo snel en goed mogelijk opvolgen?